søndag 12. september 2010

Hjemmebakte hamburgerbrød!

I dag skulle vi ha hjemmelagde chorizo-burgere til middag, så da fikk jeg ånden over meg og bakte hjemmebakte, litt grove hamburgerbrød :-)

Jeg fant en grei oppskrift på nettet som gir ca. 6 hamburgerbrød og tilpasset den litt så jeg kunne lage deigen i brødbakemaskina vår.
De ble kjempefine og smaker svært godt!

Og her er oppskriften (man følger rekkefølgen nedenfor dersom man vil bruke maskin):
2,5 dl vann
5 dl speltmel eller hvetemel (bruk sammalt mel om du vil ha grove brød)
3 ss olje
1/2 ts salt
1/2 ts sukker
3 ts tørrgjær
2 ts sesamfrø (til dekorasjon)

Jeg kjørte deigen to runder på program for pizzadeig, og lot deigen heve ca. 20 minutter i tillegg.
Hvis man baker for hånd så skal deigen heve i ca. 35 minutter.
Deretter elter man deigen og former den til 6 hamburgerbrød. De skal etterheves i 20 minutter.
Prikk brødene med en gaffel, pensle med vann og strø på sesamfrø.
Stekes nederst i ovnen i ca. 15 minutter på 225 grader.
Velbekomme!