onsdag 27. oktober 2010

Hekla kurv til oppbevaring

Da har jeg testet ut nok en oppkrift fra den flotte hekleboka mi: Helt enkel hekling av Tove Fevang.

Denne gangen har jeg heklet en kurv til oppbevaring av småsaker, som skal bli bursdagsgave til en heldig dame!
Den ferdige kurven er ca 6 cm i diameter og er 8 cm høy (etter at toppen er brettet ned).
I oppskriften står det at man skal bruke litt tykkere garn i bomull og lin, men jeg fant kun tynnere garn som var 100% lin (Marks & Kattens Linen), så da valgte jeg å hekle med dobbel tråd. Kurven ble nok ekstra stødig på grunn av det :-)

Her er bilder av den ferdige kurven, og det blir nok flere slike - både i gave og til meg selv!


7 kommentarer:

Pittelitn♥ sa...

Åh, den var kjempefin! Har vurdert å hekle slike tidligere, har bare ikke kommet over garntypen enda :)

Tove sin strikkeside sa...

Kjempefin kurv

Sylke Feldhusen sa...

Kurven ble kjempefin og ser god og stødig ut!

Nina sa...

For en flott kurv! Må jo være kjempefin til julegave, også! Tenk å ha ett sett med sånne på badet til alt stæsjet :-) Det hadde vært noe!

Fru Helianthus annuus sa...

Flott kurv :) Jeg har forsøkt meg på samme mønster, men har brukt garnet som står oppgitt i oppskriften ... og kurven min er ikke stødig i det hele tatt. I alle fall ikke den store med hanker. Så kanskje jeg heller skulle prøvd med dobbel tråd?

ASK sa...

Svar til Fru H:

Jeg brukte et garn som heter Linen fra Marks&Kattens som er 100% lin, så dette gjør at selve garnet i seg selv er mye stivere enn blandingsgarnet som stod i oppskriften. Jeg brukte dobbel tråd mest fordi lingarnet mitt var mye tynnere enn det som stod i opskriften, men kunne nok ikke ha brukt bare en tråd, det blir for tynt og slapt!

Hønehuset sa...

Oj, så fin!